Een fijne omgeving, voldoende ruimte, maar het ontbreekt nog aan de juiste indeling en meubilair. Herkenbaar? Een fijn pand vormt de basis van elk goedlopend bedrijf. Een plek waar effectief gewerkt kan worden en die gezien mag worden door klanten. Een visitekaartje voor jouw bedrijf dus. Toch blijkt dat het indelen en inrichten van kantoor best wel een lastige opgave is. Kantoor inrichting is een vak apart. Toch is het belangrijk dat het op de juiste manier wordt aangepakt. Benieuwd waar je dan allemaal rekening mee moet houden? In dit artikel leggen we je haarfijn uit wat hier allemaal bij komt kijken en hoe je zorgt voor de juiste kantoorinrichting. 

Denk om de ergonomie 

Veel ondernemers maken de fout om zich vooral te laten leiden door de uitstraling van meubels. Ze gaan op zoek naar de mooiste designmeubels om zo echt indruk te maken op hun medewerkers en klanten die ze daar ontvangen. Natuurlijk wil het oog ook wat, maar dat mag nooit het belangrijkste zijn. Veel belangrijker is dat er comfortabel gewerkt kan worden. Dat er nagedacht is over de ergonomie en dat de ergonomie tijdens het werken gestimuleerd wordt. Dat leidt niet alleen tot meer comfort en werkplezier, maar op de lange termijn zelfs ook tot een lager ziekteverzuim. 

Schakel een specialist in 

Besef goed dat kantoorinrichting veel meer is dan enkel het plaatsen van mooie en comfortabele meubels. Je moet met allerlei aspecten rekening houden. Bijvoorbeeld met het creéren van zoveel mogelijk natuurlijk lichtinval, goede luchtkwaliteit, optimaal gebruik van de beschikbare ruimte en ook het effectief inrichten van andere ruimtes, zoals kantines en vergaderzalen. Dat kost niet alleen heel veel tijd, maar vraagt ook om de nodige kennis en ervaring. Bij het inrichten en indelen van een groot pand is het dan ook aan te raden om een specialist in te schakelen. Denk bijvoorbeeld aan https://www.ditt.nl/ Projectontwikkelaars helpen je van A tot Z bij het inrichten van jouw pand. Zo weet je zeker dat het goed wordt gedaan én bespaar je ook nog eens ongelooflijk veel tijd. 

Creëer voldoende opbergruimte 

Vergeet ook niet om voldoende opbergruimte te creëren. In een pand verzamel je al snel heel veel prullaria. Van papieren tot mappen en andere werkgerelateerde voorwerpen. Deze zijn absoluut onmisbaar voor het werk, maar hoeven niet constant in het zicht te liggen of te staan. Als het kantoor te rommelig wordt, is dit immers ook niet goed voor de productiviteit. Gebruik daarom opbergers, kasten en andere voorwerpen om dit soort dingen netjes buiten het zicht te bewaren. 
Is het pand niet al te groot? Onderzoek dan of er slimme alternatieven zijn om optimaal gebruik te maken van de beschikbare ruimte. Bijvoorbeeld door kasten op maat te laten maken of juist met de hoogte van het pand aan de slag te gaan. Zo gaat er geen onnodige ruimte verloren en zijn er meer mogelijkheden om het kantoor te ordenen en ook netjes te houden. Laat eventueel iemand met je meekijken om de mogelijkheden verder te onderzoeken. 

Onderverdeeld in:

Blog, Zakelijk en financieel,

Laatste Update: januari 7, 2025